Phone (+381 18) 530 541, 533 036, 276 530

USLUGE > Dijagnostika

Glaukom

Šta je glaukom?

Glaukom predstavlja heterogenu grupu relativno čestih optičkih neuropatija, koje se manifestuju povišenim vrednostima očnog pritiska, progresivnim oštećenjem optičkog nerva, deterioracijom ganglijskih ćelija retine i ispadima u vidnom polju.

Glaukom je jedan od vodećih uzroka slepila u svetu. Prema proceni Svetske zdravstvene organizacije 105 miliona ljudi boluje od ove vrste optičke neuropatije, dok je čak 5 miliona ljudi slepo zbog glaukoma.

Foto

Šta izaziva glaukom?

Glaukom nastaje zbog povećanog stvaranja očne vodice ili poremećaja u oticanju očne vodice iz oka. Očna vodica je tečnost koja se stvara u samom oku i odlazi iz oka kroz deo koji se naziva komorni ugao.

S obzirom da oko predstavlja zatvorenu strukturu, ukoliko dodje do blokiranja komornog ugla, onemogućena je eliminacija očne vodice, očni pritisak raste, napada vidni živac i dovodi do njegovog oštećenja.

Koje su vrste glaukoma?

U svakodnevnoj kliničkoj praksi najviše se upotrebljava podela glaukoma na: primarne, sekundarne i kongenitalne.
Primarni glaukomi mogu biti glaukomi otvorenog ugla (glaucoma simplex) i zatvorenog ugla (glaucoma angulare).  U okviru primarnog glaukoma otvorenog ugla (POAG) nalaze se i okularna hipertenzija i normotenzivni glaukom.

Sekundarni glaukomi nastaju u sklopu brojnih drugih očnih oboljenja koja mogu dovesti do povećanih vrednosti očnog pritiska: zapaljenja oka, promene na sočivu (prezrele ili nabubrele katarakte), povrede oka, promene na oku uzrokovane dijabetesom, hipertenzijom… .

Kongenitalni glaukomi nastaju kao posledica poremećene embriogeneze..

Faktori rizika:

Glavni faktori rizika za nastanak glaukoma su::

• povišene vrednosti intraokularnog pritiska (više od 20 mmHg)
  • nasleđe
  • godine starosti (preko 40 godina)
  • centralna debljina rožnjače
  • visoka miopija
  • hipermetropija
  • sistemske bolesti- uključujući dijabetes, migrene i lošu cirkulaciju
  • faktori spoljašnje sredine

Simptomi i znaci:

Glaukom otvorenog ugla u većini slučajeva ne daje nikakve simptome u početku tako da se otkriva slučajno, redovnim oftalmološkim pregledom. To znači da čovek ne zna da ima glaukom, a njegov vidni živac polako propada.

Pacijenti se uglavnom javljaju kasno, kada primete da vid slabi, da se javljaju povremena kratka zamućenja vida, dugine boje , zamor i bol u očima, ispadi u vidnom polju, glavobolja. Nažalost, vrlo često u tom stadijumu je već došlo do pojave ireverzibilnih promena na očnom nervu.

Kod dve trećine pacijenata koji imaju glaukom zatvorenog ugla promene se sporo razvijaju, bez ikakvih simptoma pre nego što dođe do tegoba.

Kod izvesnog broja pacijenata dolazi do naglog skoka intraokularnog pritiska i do stanja koje se naziva akutni napad glaukoma.

Takva stanja zahtevaju hitnu medicinsku pomoć! Jako je bitno prepoznati simptome:

• Zamućenje vida

• Jak bol u oku

• Glavobolja

• Krugovi u bojama duge oko izvora svetlosti

• Mučnina i povraćanje

Ukoliko imate neke od ovih simptoma, odmah se javite svom oftalmologu. Ukoliko se odmah ne pristupi lečenju akutnog napada glaukoma može doći do slepila!

Kako se glaukom otkriva?

Redovni pregledi oka od strane Vašeg oftalmologa su najbolji način da se otkrije glaukom. Nije dovoljno izmeriti samo očni pritisak  da  bi se utvrdilo da li imate glaukom. Jedini siguran način da se otkrije glaukom je kompletan oftalmološki pregled.

Ispitivanje u smislu glaukoma podrazumeva:

• Praćenje intraokularnog pritiska (tonometrijska krivulja)
  • Pregled komornog ugla (gonioskopija)
  • Pregled vidnog živca (oftalmoskopija)
  • Pregled vidnog polja (kompjuterizovana perimetrija)
  • Merenje debljine rožnjače (pahimetrija)
  • Merenje debljine neuroretinalnog oboda i sloja retinalnih nervnih vlakana  (optička koherentna tomografija - OCT)

Kako se glaukoma leči?

Glaukom je progresivna hronična optička neuropatija koja kada se jednom dijagnostikuje, zahteva doživotno praćenje i lečenje. To podrazumeva korišćenje lekova u vidu kapi ili, ukoliko i pored maksimalne doze lekova ne dolazi do regulisanja bolesti, operativno lečenje ili lečenje laserom.

Propisana terapija se mora svakodnevno koristiti onako kako je Vaš oftalmolog to propisao.

Antiglaukomatozne intervencije

Laserske intervencije:

Laser intrvencija kod glaukoma otvorenog ugla (trabeculoplastica) gde se specijalnim laserom deluje na trabekulum (deo gde protiče očna vodica) i time se poboljšava oticanje očne vodice i smanjuje očni pritisak.

Laser intervencija kod glaukoma zatvorenog ugla (iridotomia) gde se specijalnim laserom deluje na periferni deo dužice, napravi se mali otvor u tkivu i na taj način omogući dodatna drenaža očne vodice.

Ove dve metode se obavljaju ambulantno i u lokalnoj anesteziji bez prethodne preoperativne pripreme.

Operativno lečenje:

Ukoliko i pored primene maksimalne antiglaukomatozne terapije ne dolazi do regulacije bolesti pristupa se hirurškom lečenju. Sve antiglaukomatozne operacije imaju za cilj uspostavljanje ravnoteže između produkcije i oticanja očne vodice.

U novije vreme se sve češće koriste drenažni implanti kao što su Ahmedova valuvla, Express implant…

Gubitak vida može da se spreči

Glaukom je progresivna hronična optička neuropatija koja kada se jednom dijagnostikuje, zahteva doživotno praćenje i lečenje. Za adekvatno lečenje neophodna je saradnja između pacijenta i lekara.

• Redovne kontrole kod oftalmologa, u početku na svakih mesec dana, a potom na 3 meseca

• Pregled vidnog polja na svakih 6 meseci

• OCT nalaz na svakih godinu dana

Ukoliko koristite dve ili više vrsta kapi razmak između stavljanja istih bi trebalo da bude od 5 do 10 minuta.

Glaukom se ne može izlečiti, ali se zahvaljujući blagovremenom otkrivanju i odgovarajućem lečenju bolest može kontrolisati i time sprečiti trajni gubitak vida.